بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/07/23 - 13:32
  • - تعداد بازدید: 292
  • - تعداد بازدیدکننده: 262
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

درخشش معمار قزوینی در بخش نهایی فستیوال جهانی روسیه

مهندس امیررضا درگی در گفت وگو با بنیاد نخبگان قزوین در توضیح پروژه منتخب خود در فستیوال روسیه اظهار کرد: این پروژه در ابتدای کار، جهت شرکت در مسابقه طراحی یادمان شهدای آوج، گرامیداشت شهید طیب حاج رضایی طراحی شده بود که متاسفانه به دلیل ارزیابی‌ها و بی‌عدالتی در فرآیند داوری از کسب رتبه در این رقابت ملی بازماند.

وی عنوان کرد: این طرح ضمن توجه به موضوع و هدف اصلی پروژه یعنی “پاسداشت مقام شهادت، جوانمردی و فتوت” با در نظر گرفتن رویکرد‌های مکمل در زمینه طراحی و اثر بخشی، غنای هرچه بیشتر مجموعه را در نظر گرفته است.

 

این عضو کارگروه تخصصی معماری و مدیریت شهری بنیاد نخبگان استان قزوین خاطرنشان کرد: علیرغم بی‌مهری‌هایی که مسئولین شهرستان آوج در ارتباط با طرح ما داشتند، در حال حاضر پروژه "یادمان شهدای آوج" به‌عنوان نامزد بخش بهترین پروژه بناهای عمومی در پنجمین فستیوال بین‌المللی جایزه طلایی معماری و طراحی (گلدن ترزینی سن پترزبورگ) روسیه معرفی شده است و  نتیجه نهایی در اول نوامبر اعلام خواهد شد که در نهایت برنده اصلی تندیس طلایی و نماد فستیوال را دریافت خواهد کرد.

وی افزود:

  GOLDEN TREZZINI AWARDS NOMINEE

رویداد جهانی معماری است که برای پنجمین سال متوالی در این شهر برگزار می‌شود و این فستیوال گرامیداشت معمار بزرگ روسی است.

مهندس درگی اظهار کرد: بیش از ۸۰ کشور جهان در این رقابت حضور دارند و هدف این فستیوال گرامیداشت ارزش‌ها و الگوهای معماری جهانی است تا اندیشه‌ها و تفکرات هنرمندان و معمارانی از سراسر دنیا جهت دوستی و شعار اتحاد و همبستگی گرد هم آیند و از طریق معماری بسیاری از خصایص والای اخلاقی و شعار‌های بشردوستانه را در دنیا تقویت کنند.

وی در تشریح فرآیند طراحی این پروژه توضیح داد: در طراحی پروژه، روح معماری اصیل ایرانی و منطقه آوج را در چارچوب و کالبدی مدرن با استفاده از تکنولوژی و مصالح جدید حفظ و احیاء کرده‌ایم.

مهندس درگی یادآور شد: هر بنایی به‌عنوان جزئی از فرهنگ وظیفه دارد یک اندیشه ذهنی را از طریق فرم و فضا عینیت بخشد و این عینیت حامل پیامی تحت عنوان هویت مطرح می‌شود.

 

  طراحی پروژه برگرفته از معماری زورخانه‌ای در ایران است

وی در بیان الهام‌گیری از معماری زورخانه‌ای اظهار کرد: با توجه به هدف خاص پروژه مبنی بر معرفی و گرامی‌داشت شخصیت برجسته و شاخص این دیار “شهید طیب حاج رضایی”-الگوی جوانمردی و پهلوانی- ضمن بررسی ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار انقلاب اسلامی و همچنین با توجه پیشینه تاریخی “فتوت و جوانمردی” در فرهنگ ایرانی - اسلامی به فضای ارزشمندی چون زورخانه می‌رسیم که سابقه طولانی در امر تعلیم و آموزش خوی پهلوانی و منش انسانی در سرزمین ما دارد.

این معمار جوان قزوینی گفت: معماری زورخانه با هرچه ساده‌تر شدن و نزدیک به زندگی مردم، دوری از تفنن و پیچیدگی و تمسک به اصولی ساده و سهل الوصول به دنبال نشاندن مردم پای سخن خود و اثرگذاری بر ذهن آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: زورخانه نه به‌عنوان محل تعلیم آداب و مرام مردانگی و فتوت بلکه یک پدیده تعلیمی در فرهنگ و اندیشه ایرانی - اسلامی است که همواره محل حضور جوانمردان، پاک سرشتان، برگزاری مراسمات اجتماعی، جلسات مشورتی، امور خیریه و مذهبی و جزء مردمی‌ترین فضاهای شهری در تاریخ ایران زمین بوده است.

مهندس درگی تصریح کرد: این مکان ارزشمند یکی از اصلی‌ترین منابع الهام و تاثیر در روند طراحی و سازماندهی فضاهای پروژه ما بود تا ضمن احیاء و تقویت این فرهنگ تضعیف شده در سطح جامعه، بستری مناسب برای گرامیداشت آن شهید بزرگوار که از پیشگامان این عرصه بود را  فراهم کنیم تا عموم مردم جامعه هرچه بیشتر با ابعاد شخصیتی ایشان آشنا شده و دنباله رو مسیر مردانگی و جوانمردی، اخلاق و نوع‌دوستی در جامعه امروز و نسل آینده باشند.

 

استراتژی‌های طراحی پروژه برای منطقه آوج

وی در تشریح استراتژی‌های طراحی پروژه خود اظهار کرد: در این طرح به مولفه‌های نشانه‌پردازی و جنبه‌های نماد‌گرایی توجه شده تا در عین احترام و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پروژه با بستر طبیعت سایت آوج بتواند با بهره‌گیری از الگوهای معماری بومی، پاسخگویی مناسبی به شرایط اقلیمی حاکم به منطقه داشته باشد.

این عضو کارگروه تخصصی معماری و مدیریت شهری بنیاد نخبگان استان قزوین ادامه داد: در قدم اول با توجه به موقعیت سایت پروژه که برناحیه‌ای از توپوگرافی با ارتفاعی مرتفع واقع شده است، دیدگاه ما نسبت به تپه مذکور به‌عنوان یک اندام طبیعی و میراث ارزشمند اکولوژیکی در محیط که به‌صورت بالقوه ماهیتی نشانه‌ای در منطقه و شهر آوج دارد تعریف شد. در فرآیند طراحی تلاش ما بر این بود که ضمن حفظ این منظر و نشانه شاخص طبیعی به تقویت آن به لحاظ نشانه‌شناسی متناسب با اهداف پروژه و احترام به زمینه بپردازیم.

مهندس درگی در ادامه گفت: با توجه به اقلیم سرد و خشک منطقه آوج و تداوم و شدت جریان‌های برودتی در طی سال و تاثیرات مستقیم آن بر پروژه، قرارگیری و نفوذ کالبدی بنا به درون فضای تپه پیشنهاد شد به‌گونه‌ای که سازماندهی فضاها و عملکرد‌ها بتواند ضمن تامین نیاز‌های طرح در بهترین شرایط عملکردی به لحاظ اوضاع مختلف جوی و آب وهوایی در تمام طول ایام سال و شبانه روز کاربری لازم را داشته باشد.

 

توجه به فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی

مهندس درگی ضمن بیان اینکه در فرهنگ سنتی و دینی ما موضوع سلطه بر جهان مطرح نیست بلکه همسازی و هماهنگی با عالم و محیط زیست در جهت کمال مدنظر است، عنوان کرد: معماری زمینه‌گرا به ضرورت توجه به محیط پیرامون اثر معماری توجه دارد و براین باور است که توازن بین معماری و محیط می‌تواند هم برای خود اثر و هم برای زمینه اثر عامل موثر و تقویت کننده باشد.

وی گفت: عدم تخریب چشم‌انداز‌های مطلوب، امتزاج با طبیعت و استفاده کامل از پتانسیل‌های زمین به‌عنوان بستر طرح، ما را به سمت نوعی معماری “زمین پناهی” سوق داد. بر طبق آن طرح ما توانست ویژگی‌های مکان را دریابد و آن را بخشی از فرآیند طراحی خود قرار دهد.

 این مهندس معمار جوان قزوینی در پایان  اعضای دست اندرکار طراحی این پروژه را اینگونه معرفی کرد:

سرپرست تیم طراحی: امیررضا درگی

تیم طراحی : فرنوش ریحانی، سید عرفان معصوم زاده، سید امین مساوات، شادمان محمد طاهرخانی

پردازش سه بعدی و گرافیک: سید امین مساوات

 

انتهای پیام

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 161538
کلمات کلیدی
مدیر قزوین
خبرنگار

مدیر قزوین

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید