بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/09/09 - 13:38
  • - تعداد بازدید: 1889
  • - تعداد بازدیدکننده: 1786
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

درخشش نام "رامتین قاسم‌پور" در بین ۱۰ دانش‌آموز برتر جهان

رامتین قاسم‌پور از طرف برندگان نوبل، مورد توجه و داوری قرار گرفت و در طرح سوال، جزء ۱۰ دانش‌آموز برگزیده جهان شد.

 به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان قزوین، از افتخارات اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان قزوین است که رامتین قاسم‌پور از طرف برندگان نوبل، مورد توجه و داوری قرار گرفت و جزء ۱۰ دانش‌آموز برگزیده جهان شد.
 
طرح سوال رامتین قاسم‌پور دانش‌آموز پایه دهم تجربی دبیرستان شهید بابایی دوره دوم، از طرف برندگان نوبل مورد توجه و داوری قرار گرفته و جزو ۱۰ دانش‌آموز برگزیده جهان شد. سازمان Frontiers Molecular مستقر در سوئد در تلاش است تا در قالب رقابتی بین‌المللی به بهترین سوالات دانش‌آموزان جایزه دهد و آنها را به خاطر سوالاتشان تشویق کند.
 
هیات‌علمی و داوران این سازمان که ۱۵ سال است فعالیت خود را آغاز کرده، همگی از برندگان نوبل هستند و این مسابقه در سطح جهانی برگزار می‌شود. این رقابت با نام prize Inquiry شناخته می‌شود و طی آن ۱۰  سوالی که شفاف‌تر، کاربردی‌تر و دقیق‌تر باشند برگزیده می‌شوند که برندگان مسابقه امسال در سمپوزیوم گوتنبرگ در 28 نوامبر سال 2022 اعلام شدند و در میان پنج دانش‌آموز دختر و پنج پسر برگزیده نام رامتین قاسم‌پور از افتخارات سمپاد استان قزوین هم به‌چشم ‌می‌خورد.  
 
سوالی که رامتین برای شرکت در این مسابقه مطرح کرد این بود که " اساس مولکولی توجه کردن چیست؟ چرا زمانی که به صدای ساعت فکر می‌کنیم صدای آن بیشتر از زمانی است که به آن فکر نمیکنیم؟"
 
 
رامتین در گفت‌وگو با خبرنگار بنیاد نخبگان استان قزوین در رابطه با نحوه آشنایی خود با رقابت prize Inquiry عنوان کرد: در حال آمادگی برای المپیاد زیست‌شناسی هستم، کنجکاو بودم بدانم دانش‌آموزان کشورهای دیگر همچون استرالیا و هند از چه منابعی برای المپیاد زیست استفاده می‌کنند و روش مطالعه آنان به چه صورت است؛ به همین دلیل همواره سایت‌های مختلف را جستجو می‌کردم و از منابع مطالعاتی دیگر کشورها مطلع می‌شدم.
 
وی ادامه داد: تا اینکه به‌صورت اتفاقی وارد سایت Frontiers Molecular شدم چون بخشی از مطالب آن در ارتباط با المپیاد زیست بود و از آن منابع استفاده کردم و در کنار آن در جریان مسابقه طرح سوال قرار گرفتم و سوال پیشنهادی خود را به رقابت prize Inquiry ارسال کردم.
 
این دانش‌آموز و پژوهشگر نوجوان قزوینی بیان کرد: برایم جالب بود که یک سازمان علمی به سوال دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد، برندگان نوبل در سایت خود اعلام کرده بودند که ما از سوال‌های شما دانش‌آموزان استفاده می‌کنیم و به‌عنوان سوژه‌های پژوهشی برای آنها مقاله می‌نویسیم؛ شما در مدارس رشد می‌کنید، معلم از شما سوال می‌کند و شما تلاش می‌کنید که به سوالات پاسخ دهید، طرح این سوال‌هاست که فرد و جامعه را  رشد می‌دهد و هدایت می‌کند.
 
وی ادامه داد: چند ماهی بود که با این مسابقه آشنا شده بودم، حتی حین قدم زدن در خیابان از نحوه قرارگیری برگ درختان و رنگ آن‌ها سوال می‌کردم تا به یک سوال خوب برسم، تقریبا دو سه ماهی مشغول بودم و چند سوال نوشتم اما بعد از چند ماه به این نتیجه رسیدم که چرا باید به مباحث سخت بپردازم، بهتر است از مبانی و مطالب ساده‌ای که در اطرافمان هست آغاز کنم. بالغ بر ۴۰ سوال به ذهنم خطور کرد که با جستجو پاسخ آنها را در سایت پیدا کردم تا اینکه به سوال مورد نظرم رسیدم.
 
قاسم‌پور خاطرنشان کرد: روزی در منزل صدای ساعت به ذهنم رسید و گفتم چرا وقتی به صدای ساعت فکر می‌کنیم صدای آن بلند است اما زمانی‌که به آن بی‌توجهیم صدایش کمتر می‌شود، به عبارت دیگر اساس مولکولی توجه کردن به چه صورت است؟  وی گفت: این سوال را اوایل مهرماه به مسابقه ارسال کردم که ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ نتایج اعلام شد و جزء ۱۰ نفر برگزیده جهان شناخته شدم. علاوه بر ایران دانش‌آموزانی از کشورهای انگلستان، یونان، هند، ترکیه، اندونزی، قطر، بنگلادش و ویتنام هم در این رقابت برگزیده شدند.
 
این دانش‌آموز برگزیده ایرانی عنوان کرد: همواره علاقه‌مندم تا از فعالیت‌ کشورهای دیگر در ابعاد مختلف مطلع شوم به‌طور مثال چند ماه گذشته در مسابقه عکاسی کشور انگلستان شرکت کردم؛ برایم مهم است چون نباید به فعالیت‌ها و کتاب و پژوهش‌های داخل کشور محدود باشیم، باید از منابع دیگر کشورها استفاده کنیم و برای فعالیت‌های پژوهشی خود ایده بگیریم.
 
وی در ترسیم آینده پیش‌روی خود خاطرنشان کرد: با توجه به پژوهش‌هایی که در این مدت انجام دادم تمایل دارم در رشته تجربی و شاخه پزشکی تحصیل کرده و به دنبال کارهای پژوهشی پزشکی و فناوری نانو باشم و فعالیت موثری در این عرصه انجام دهم. قاسم‌پور در پایان تصریح کرد: کسب رتبه در این رقابت سبب شد تا به‌دنبال سوالاتم باشم، پاسخ آنها را پیدا کنم و اگر تاکنون پاسخی به آنها داده نشده با تحقیق و پژوهش و بهره‌گیری از راهنمایی اساتید جواب مقتضی را کشف کرده و در اختیار دیگران هم قرار دهم.
 
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان قزوین از جمله فعالیت‌های آموزشی رامتین قاسم‌پور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
_ دوره آموزشی آشنایی با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، دکتر ذوالریاستین، سایت جامع آموزش فناوری نانو، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، زمستان ۱۳۹۸
_ دوره آموزش آشنایی با روشهای آنالیز و مشخصه‌یابی نانوساختارها، دکتر کشی‌پور، سایت جامع آموزش فناوری نانو، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بهار ۱۳۹۹
_‌ دوره آموزشی آشنایی با فناوری نانو، دکتر بیگلری، نهاد آموزشی نانو سرآمد، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بهار ۱۳۹۹
_ دوره جامع آشنایی با فناوری نانو، دکتر بیگلری، باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو، بهار ۱۴۰۰
_ حضور در پنج دوره برنامه قطب علمی کشوری نانوفناوری پژوهش سراهای دانش‌آموزی (پنج شنبه‌های نانویی)، بهار ۱۴۰۰
_ دوره آموزشی نانوالیاف، روشهای تولید و کاربردهای آن، دکتر سمنانی، سایت جامع آموزش فناوری نانو، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بهار ۱۴۰۰
_ دوره آموزشی نانوپوشش، دکتر علم‌خواه، سایت جامع آموزش فناوری نانو، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بهار ۱۴۰۰
_ دوره آموزشی خواص نانومواد، دکتر عزیزی، باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو، اردیبهشت ۱۴۰۰
- دوره آموزشی مبانی فناوری نانو و بلورشناسی، دکتر صحرائیان، باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو، تیر ۱۴۰۰
_ دوره آموزشی آشنایی با روشهای غیرمیکروسکوپی جهت شناسایی نانومواد، دکتر صحرائیان، باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو، تیر ۱۴۰۰
‌_دوره آموزشی آشنایی با روشهای ساخت و تولید نانومواد، دکتر عزیزی، باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو، تیر ۱۴۰۰
_ دوره آموزشی بسته جامع تولید نانوالیاف به روش الکتروریسی از تئوری تا آزمایشگاه، سایت جامع آموزش فناوری نانو، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مرداد ۱۴۰۰
‌_ و نیز دوره آموزشی زبان انگلیسی Intermediate 2، کانون زبان ایران، استاد قویمی، تیر ۱۴۰۱
همچنین از سوابق علمی- پژوهشی رامتین قاسم‌پور موارد زیر قابل توجه است؛
_ حضور در چهاردهمین دوره مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش‌آموزی (مسابقات نادکاپ شریف)، دانشگاه صنعتی شریف، اسفند ۱۳۹۱
_ کسب رتبه اول محور نانوشیمی در هفدهمین دوره مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش‌آموزی (مسابقات نادکاپ)، شهریور ۱۳۹۳
_ کسب رتبه نخست مسابقات دانش‌آموزی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، قطب علمی سامانه‌های هوافضایی کشور، زمستان ۱۳۹۳
_ برگزیده استانی پنج دوره متوالی جشنواره علمی دانش‌آموزی جابربن حیان، دوره‌های چهارم الی هشتم، سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷
_ چاپ اثر در کتاب پروژه‌های علمی دانس آموزان دوره ابتدایی استان قزوین، زمستان  ۱۳۹۳
_ کسب رتبه اول جشنواره آزمونهای عملکردی دانش‌آموزان، بهار ۱۳۹۵
_ کسب رتبه اول منطقه، مسابقات مشاعره، سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶
_ کسب مدال نقره و برگزیده مرحله کشوری سیزدهمین دوره لیگ علمی پایا، زمستان ۱۳۹۸
_ کسب دیپلم افتخار دوازدهمین دوره جشنواره ریاضیات کانگورو، بهار ۱۳۹۹
قبولی در مرحله نخست یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو و تنها فرد راه‌یافته به مرحله کشوری المپیاد از استان قزوین، تابستان ۱۳۹۹
_ کسب مدال طلای اول کشوری، پنجمین دوره المپیاد دانش‌آموزی ابن‌سینا، محور علوم پایه، تابستان ۱۳۹۹
_ تحقیق و پژوهش بر روی ژل ضدعفونی‌کننده مبتنی بر فناوری نانو با عنوان «تولید ژل ضدعفونی‌کننده بهبودیافته با نانوذرات نقره و بررسی عملکرد آن بر ویروس کرونا» و ارائه در محور تحقیق و پژوهش جشنواره نوجوان خوارزمی، تابستان و پاییز ۱۳۹۹
_ تحقیق و پژوهش به منظور رفع عیوب بسته‌بندی پلیمری مواد غذایی، پاییز ۱۳۹۹
_ کسب رتبه دوم استانی در طرح انتخاب دانش‌آموزان پژوهشگر برتر، پاییز ۱۳۹۹
_ کسب رتبه اول منطقه‌ای مسابقات قرآن، عترت و نماز، رشته نهج‌البلاغه، زمستان ۱۳۹۹
_ کسب رتبه اول منطقه‌ای و راه‌یافتن به مرحله استانی جشنواره نوجوان خوارزمی، محور مسابقات علوم آزمایشگاهی، سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰
_ کسب رتبه دوم منطقه‌ای جشنواره نوجوان خوارزمی، محور تحقیق و پژوهش، سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰
_ تحقیق و پژوهش پیرامون طراحی پروب میکروسکوپ‌های خانواده پروبی روبشی (SPM)، بهار ۱۴۰۰
_کسب عنوان طرح شایسته تقدیر در اولین دوره کارسوق لیزر و کوانتوم، بهار ۱۴۰۰
 
_ کسب رتبه نخست استان در جشنواره نوجوان خوارزمی، محور علوم آزمایشگاهی، خرداد ۱۴۰۰
_ برگزیده مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی، محور علوم آزمایشگاهی، شهریور ۱۴۰۰
_ ورود به مرحله نهایی چهارمین مسابقه ملی توانمند و اجرای پروژه‌های حوزه فناوری نانو، تابستان ۱۴۰۰
_ قبولی در مرحله نخست و ورود به مرحله دوم دوازدهمین المپیاد علوم و فناوری نانو، تابستان ۱۴۰۰
_ کسب رتبه ۳۱ کشور در مرحله دوم دوازدهمین المپیاد علوم و فناوری نانو، تابستان ۱۴۰۰
_ کسب رتبه سوم کشوری در چهارمین دوره مسابقات ملی توانمند (محور تخصصی)، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران، آذر ۱۴۰۰
_ کسب رتبه برتر در مراسم تقدیر از ستارگان مینودری، آذر ۱۴۰۰
_ بررسی اثر هیدروژل و سالیسیلیک اسید در جلوگیری از سرمازدگی گیاهان با ارزیابی گیاه توت فرنگی، حضور در مرحله منطقه‌ای جشنواره نوجوان خوارزمی، محور تحقیق و پژوهش، اسفند ۱۴۰۰
_ شرکت در رقابت دانش‌آموزی مکانیسم های مولکولی سرطان (Molecular Mechanisms of Cancer)، ارائه نقش p53 در جلوگیری از سرطان با عنوان p53: Guardian of Our Genes، بانک اطلاعات پروتئین (PDB)، بهار ۱۴۰۱
_ کسب رتبه اول استانی در مسابقات قرآن، عترت و نماز، محور نهج البلاغه، خرداد ۱۴۰۱
_ راه یابی به مرحله نیمه‌نهایی جشنواره ایده‌ران، خرداد ۱۴۰۱
_ عضویت در انجمن فرهنگی و هنری همچنین قرآن، عترت و نماز، خرداد ۱۴۰۱
_ کسب مدال نقره جشنواره ابن‌سینا، رویداد مدرسه تابستانی نانو، محور سمینار علمی و اختراعات، شهریور ۱۴۰۱
_ شرکت در مسابقه بین المللی Prize Inquiry و انتخاب به عنوان یکی از ده دانش آموز برگزیده جهان توسط موسسه MOLECULAR FRONTIERS سال 2022
 
انتهای پیام
  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 162367
کلمات کلیدی
مدیر قزوین
خبرنگار

مدیر قزوین

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید