بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/06/15 - 14:21
  • - تعداد بازدید: 320
  • - تعداد بازدیدکننده: 308
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

نخستین نشست شورای علمی نخبگان قزوین در سال 1401در حضور نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین برگزار شد

 در این نشست دکتر علی رجب‌پور، ریاست بنیاد نخبگان استان قزوین به برگزاری مراسم تجلیل از استاد ساروخانی مقارن با روز قزوین اشاره کرد و افزود: پاسداشت این استاد سرآمد مورد توجه و عنایت ویژه جوانان، قشر فرهیخته ،اساتید و مسئولان استان واقع شده است

وی در ادامه دستاوردهای سفر دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهور به استان را برای آیت‌الله عابدینی برشمرد گفت: ایشان در دیدار با نخبگان و مسئولان استان تاکید کردند، افرادی که  جایزه طرح شهید شهریاری بنیاد نخبگان را دریافت کرد‌ه‌اند نباید دغدغه شغل و مشکلی در مسیر جذب در دانشگاه‌های استان داشته باشند.

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین افزود: بر اساس مصوبه دو هفته گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ظرفیت جذب دانشگاه‌ها باید از  برگزیدگان جایزه طرح شهید شهریاری انتخاب شود و علی‌القاعده در انتخاب اعضای هیات علمی هم باید برندگان جوایز بنیاد نخبگان در نظر گرفته شوند.

وی عنوان کرد: نخبگان و استعدادهای برتر در قالب ۵ کارگروه داخلی با عناوین فرهنگ و اجتماع، فناوری صنعت و معدن، معماری و مدیریت شهری، سلامت، آب محیط زیست و کشاورزی در زیرمجموعه بنیاد نخبگان فعالیت می‌کنند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه شورای علمی نخبگان استان قزوین اظهار کرد: نخبه‌پروری باید در نظام آموزشی جدی گرفته شود، دیدگاهی که اکنون وجود دارد این است که یا عامدانه یا سهوی ما را در مسابقه حفظ کردن و انباشت مطالب در حافظه قرار داده‌اند و با همدیگر مسابقه می‌دهیم که چه کسی بیشتر حفظ کرده و چه کسی بیشتر جزوه خوانده است.

وی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه که متأثر از آورده‌های غربی نبوده‌اند، قدری در این زمینه محفوظ مانده‌اند، اما سیستم آموزشی دولتی ما بسیار از این ناحیه دچار آسیب شده است، شما هم از نظر نخبگانی بودن و هم از نظر رسالت اجتماعی می‌توانید در اصلاح این زمینه کمک کنید.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند من اگر بخواهم فقط اسامی بزرگان قزوین را بگویم دو الی سه ساعت زمان لازم است، این مبالغه نیست، این پیشینه حوزه علمیه قزوین است و باید احیا شود.

دکتر حسین میهمی در این نشست اظهار کرد: علاوه‌بر چالش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه، حوزه آموزش و پرورش نیز با چالش‌هایی مواجه است که معلم برای رویارویی و حل این چالش ها باید آماده شود. دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری در راستای حل این چالش‌های آموزشی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: محورهای مورد طرح در دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری در راستای اسناد بالادستی به‌ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شده که از سال ۹۷ تا کنون طی ۹ دوره در استان‌های فارس، کردستان گیلان و همچنین در استان قزوین انجام شده است و دانشجو معلم‌ها و معلم‌های آموزش و پرورش که کمتر از ۱۰ سال سابقه تدریس دارند در این طرح حضور داشتند.

 دبیر هسته‌ی نخبگانی آموزش بنیاد نخبگان استان قزوین گفت: دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری با بیان بنیادی‌ترین مباحث در جهت تمرکز بر خلاقیت دانش‌آموزان اقدام کرده است. در آموزش و پرورش باید مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی روی کار آید تا بر هویت خلاق دانش‌آموزان تمرکز کرده و هویت اسلامی_ایرانی دانش آموزان را شکل دهد. این دانش آموختگان رشد یافته، در آینده برای اعتلای ایران تلاش کرده و مورد بهره‌برداری موثر قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گروه‌های دانشگاهی و حوزوی هر یک با تخصص ویژه خود و با حمایت بنیاد ملی نخبگان به میدان بیایند تا برنامه‌ای کامل، جامع و سنجیده که قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد تدوین و به جامعه علمی کشور ارائه شود.

در ادامه این نشست دکتر مجید قدیری اظهار کرد: این مباحث حرکت خودجوشی از سوی آموزش و پرورش را می‌طلبد زیرا ورود خلاقیت به آموزش و پرورش از سطوح بالای مدیریتی گرفته تا خانواده ها با مقاومت بسیاری روبروست.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید فضا را به سمتی ببرد که دانش آموزان بر اساس علایق و خلاقیت خود انتخاب رشته کند. آموزش و پرورش نقطه عطف وزارت علوم است! مدارس باید برای پژوهش وقت گذاشته، دانش آموزان را استعدادیابی کرده و سپس راهبری کنند.

عضو حقوقی شورای علمی نخبگان گفت: رشته‌ی تحصیلی که فرصت شغلی ندارد اما با علاقه انتخاب می‌شود این ظرفیت را دارد که با چاشنی خلاقیت، مرزهای آن جابه‌جا کرده و به شغلی پایدار منتهی شود.

وی عنوان کرد: در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در سطوح بالای مدیریتی می‌توان در تعاملی که بین دانشگاه، بنیاد نخبگان و  آموزش و پرورش صورت می‌گیرد شاهد اتفاقات  خوبی برای رشد خلاقیت در دانش آموزان و آینده سازان این مرز و بوم باشیم.

دکتر روح الله آدینه اظهار کرد: یکی از  مشکلات کلی استان راجع به فارغ التحصیلان علوم انسانی به‌ویژه علوم اسلامی و رشته هایی همچون فلسفه و کلام، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق، تاریخ و تمدن اسلامی و معارف اسلامی است.

وی گفت: فارغ التحصیلان ارشد و دکترای این رشته‌ها، در استان زمینه کار ندارند مگر اینکه جذب تدریس شوند که ظرفیت آن محدود است و یا جذب هیات علمی شوند که تعداد آن هم انگشت‌شمار است، شرایط برای استخدام در آموزش و پرورش هم بسیار دشوار است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: بر مبنای توصیه‌ی مقام معظم رهبری، قزوین سابقه طولانی در فقه و فلسفه داشته و دانشمندان زیادی در قزوین رشد کرده‌اند. ایشان  به "احیای میراث فکری و فلسفی در قزوین" توصیه کردند.

وی افزود: بر مبنای آن از اسفند ۱۴۰۰ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و بنیاد نخبگان استان در ۲ گروه مجزای فقه و فلسفه بنا دارند افراد دانشمند و شاخص‌ را شناسایی کرده، آراء و اخبار فلسفی آنها را پیاده‌سازی و با آثار به‌جای مانده از آن بزرگان، کتبی در شان و جایگاه فلاسفه استان قزوین را به جامعه علمی کشور عرضه کنند.

دکتر آدینه خاطرنشان کرد: قزوین از قرن ۴ تا ۱۴ فلاسفه بزرگی را به خود دیده اما متاسفانه در هیچ‌یک از پایان‌نامه‌های حوزه و دانشگاه در مرحله ارشد و دکتری بر روی این افراد تحقیق نشده و تنها به یک یا دو مقاله جهت نام بردن از آن افراد تاثیرگذار بسنده شده است.

وی اظهار کرد:  طرح پژوهشی "احیای میراث فلسفی قزوین" طی چند ماه گذشته با همکاری دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره)  وحوزه علمیه و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط در قالب پژوهشکده آغاز شد هم انگیزه برای فعالیت فارغ التحصیلان باشد و هم میراث فلسفی منطقه معرفی شود متاسفانه پس از گذشت ۶ ماه فعالیت هیچ حمایتی صورت نگرفت و دانشجویانی که با انگیزه در جلسات بودند اعلام کردند تا قرارداد نباشد امکان فعالیت وجود ندارد.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه گفت: باید از این گونه طرح‌های پژوهشی حمایت کرد تا دانشجویان بومی مستعد استان وارد عمل شده و ثمره فعالیت آنها در قالب کتاب‌هایی از فلاسفه استان قزوین به منظر دانش آموختگان و اهل علم و فلسف در عصر حاضر برسد.

محمدرضا بندرچی اظهار کرد: به‌عنوان مقدمه فعالیت در کارگروه فقه و فلسفه، دو کتاب زیاره الاخبار و التدوین رافعی به زبان فارسی ترجمه شده که بزودی برای برخورداری اهالی علم و فلسفه به جامعه ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: رافعی از فقهای بزرگ اهل تسنن است اما برای شیعیان مطالب عالی را مطرح کرده است. شناساندن این مکتب به جهان انسان بیانگر این است که تمدن ما قرمتی دیرینه دارد که خواندن این مطالب و مبانی ارزشمند جهان تشیع از زبان عالم بزرگ اهل سنت، بسیار شگفت‌آور است.

دکتر علی رجب‌پور در این‌باره مطرح کرد: این ۲ پروپوزال در حوزه فقه و فلسفه در اختیار حوزه علمیه قرار می‌گیرد تا حمایت شود. این کار پژوهشی نیاز به تامین اعتبار دارد تا هم با اجرای آن پژوهشگران جدیدی تربیت شوند و هم خروجی آن منتشر شده و در قالب مستنداتی همچون کتاب و مقاله به جامعه عرضه شود.

شایسته است بنیاد یا پژوهشکده‌ای برای اشتغال محققین ایجاد شود تا افراد علاقمند به حوزه علم و دانش در آن بکارگیری شوند چرا که نخبگان علوم انسانی جذب در دستگاه‌های اجرایی نمی‌شوند و از ظرفیت کار اداری محرومند. مجمع فلاسفه ایران هم اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضر به تامین منابع مالی آن مرکز هستند.

همچنین در این نشست دکتر سیده زهرا مرتضوی اظهار کرد: چشمه نور پتانسیلی است که در استان قزوین مغفول مانده است. علیرغم تلاش‌های دانشگاه بین‌الملل امام‌خمینی(ره) در این زمینه، هم‌گرایی لازم در استان وجود ندارد و در جلساتی که پیرامون این مرکز برگزار می‌شود دعوتی از دانشگاه بین‌الملل به‌عمل نمی‌آید و دانشگاه در این زمین بازی حضور ندارد.

وی عنوان کرد: در کارگروه فناوری صنعت و معدن بنیاد نخبگان قزوین، تمرکز بر هوش مصنوعی و تاثیر آن در حوزه‌های مختلف بررسی می‌شود. تحقیقات و تلاش‌ها صورت می‌گیرد اما در زمان نتیجه‌دهی و به ثمر نشستن تلاش‌ها با عدم همکاری دستگاه‌های مختلف مواجه می‌شویم و پروژه از  عرصه عمل حذف می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: در جهت استفاده از هوش مصنوعی برای "صحت سنجی محل سکونت افراد متقاضی مسکن ملی" قراردادی بین  دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با اداره مسکن و شهرسازی منعقد شد اما برای جمع‌آوری داده از ارگان‌های مختلف علی‌رغم شعارهای موجود برای ورود نخبگان و جامعه دانشگاهی در حل مسائل با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

دکتر مهدی مهدی‌خانی عنوان کرد: در کارگروه مدیریت شهری، مشکلات در قالبی کاربردی بررسی شده که چهار موضوع آن در اولویت رسیدگی قرار دارد که نخستین مورد آن مناسب‌سازی کیفی فضای شهری برای گروه‌های آسیب پذیر همچون معلولین، سالمندان و کودکان است.

وی افزود: بررسی کیفیت آسفالت معابر شهری و معرفی الگوی بهتر،ارزیابی کیفی سازه‌های مهم و عمومی سطح شهر تا مشکلی مشابه متروپل اتفاق نیفتد که در این زمینه نظام مهندسی هم مشارکت خواهد کرد، همچنین تعیین و پیشنهاد گونه‌های مناسب در اقلیم قزوین که مقاوم در برابر کم آبی بوده و مناسب است تا در فضای سبز قزوین به کارگیری شود. اینها از دیگر مواردی است که در کارگروه معماری و مدیریت شهری بنیاد نخبگان در دست بررسی است.

 محمد حسن سعیدی مطلق، دبیر کارگروه‌های تخصصی بنیاد نخبگان گزارش داد: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵ جلسه در کارگروه‌ها به‌صورت هفتگی جهت پیگیری مصوبات و طرح‌ها برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش نخبگان و استعدادهای استان، اهمیت و جایگاه کارگروه‌های تخصصی رسمیت پیدا نکرده و دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد مسائل آنها همکاری لازم را ندارد.

در انتهای این جلسه مقرر شد تا تکریم و تجلیل از استاد موسوی گرمارودی در دستور کار بنیاد نخبگان قرار گیرد.

همچنین در صورت موافقت اعضای این شورای علمی، کارگروهی باعنوان فقه و فلسفه به کارگروههای تخصصی بنیاد افزوده شود تا با همکاری نخبگان دانشگاهی و حوزوی اتفاقات خوبی برای این رشته های‌علمی در استان رقم بخورد.

انتهای پیام

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 161047
کلمات کلیدی
مدیر قزوین
خبرنگار

مدیر قزوین

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید