در بنیاد نخبگان قزوین انجام شد:
تجلیل بنیاد نخبگان استان قزوین از برگزیدگان دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری
دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری، تزریق خلاقیت در حوزه آموزش است زیرا علاوه بر چالشهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه، حوزه آموزش و پرورش نیز با چالشهایی مواجه است که معلم برای رویارویی و حل این چالشها باید آماده شود.
به گزارش بنیاد نخبگان استان قزوین، دکتر علی رجبپور در مراسم تجلیل از برگزیدگان دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری که امروز سیزدهم شهریور ۱۴۰۱ در محل بنیاد نخبگان قزوین برگزار شد اظهار کرد: یکی از رسالتهای بنیاد نخبگان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است.
وی گفت: شناسایی دانشآموزان دارای استعدادهای برتر و هدایت آنها در مسیر تحصیل با کیفیت، مهارتآموزی و پرورش استعدادهای خاص؛ از جمله برنامههای بنیاد نخبگان است.
رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین تصریح کرد: در همین راستا برای شناسایی و هدایت این دانشآموزان نیاز است تا مربّیانی توانا در حوزه خلاقیت و نوآوری پرورش یابند که بر همین اساس دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری با همکاری بنیاد نخبگان استان فارس با هدف ایجاد فضای بهتر برای تعیین مسیر هدایت و استعداد پروری توسط بنیاد نخبگان استان قزوین برگزار شد.
همچنین در این آئین دکتر حسین میهمی اظهار کرد: دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری در راستای حل چالشهای آموزشی برگزار شد زیرا علاوه بر چالشهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه، حوزه آموزش و پرورش نیز با چالشهایی مواجه است که معلم برای رویارویی و حل این چالش ها باید آماده شود.
وی عنوان کرد: محورهای مورد طرح در دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری در راستای حل چالشها و نیز در جهت اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شده که از سال ۹۷ تا کنون طی ۹ دوره در استانهای فارس، کردستان گیلان و همچنین در استان قزوین انجام شده است.
دبیر هسته آموزش بنیاد نخبگان استان قزوین خاطرنشان کرد: دانشجو معلمها و معلمهای آموزش و پرورش بر اساس آزمون ورودی برای این دوره انتخاب و از بین ۸۰ نفر متقاضی ۳۵ نفر وارد این دوره شدند که در نهایت ۲۰ نفر موفق به اتمام دوره شده و بهعنوان مدرس مباحث حوزه خلاقیت و نوآوری دانش آموزان به این حوزه آموزشی وارد خواهند شد.
وی تصریح کرد: دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری بهصورت مجازی و در قالب ۴۲ ساعت آموزش در ۴ مرحله بهصورت پروژه محور انجام شد که همزمان با آموزش در دوره خلاقیت و نوآوری شرکتکنندگان موظف به انجام پروژه بودند تا بتوانند این مباحث را در آموزش و پرورش بهصورت برنامههای درون مدرسه و برون مدرسهای به اجرا درآورند.
دکتر میهمی با اشاره به مباحث مطرح شده در شاخه خلاقیت گفت: نظریههای خلاقیت، روانشناسی آموزش خلاقیت، سنجش خلاقیت، تکنیکهای خلاقیت و کار تیمی ارائه شد و علاوه بر آن در حوزه نوآوری نیز مدلهای کسب و کار، ثبت اختراع و انواع نوآوری به صورت تئوری و عملی به شرکتکنندگان آموزش داده شد.
وی اظهار کرد: دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری در چهار مرحله بود که در ابتدای هر مرحله از محتوای آموزش داده شده در مرحلهی قبل آزمون گرفته میشد و نیاز به ارائه پروژه بود که از جامعه آماری ۳۵ نفر، بیست نفر مدرس تربیت شدند که در دوره "فکرینو" که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین تدارک دیده شده بود این مدرسین برای نخستین بار مباحث خلاقیت و نوآوری را برای فعالان رسانهای، قرآنی و حوزوی ارائه کردند.
دبیر هسته آموزش بنیاد نخبگان استان قزوین افزود: در آینده نزدیک نیز بنیاد ملی نخبگان با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به برگزاری چنین دورههایی مبادرت خواهد کرد زیرا چالشهای آموزشی دانشآموز امروز با دانشآموز ۱۰ سال گذشته متفاوت است و معلمان باید در حوزه آموزشی، پژوهشی و تولید محتوا خلاق شوند و این مباحث را بیاموزند که هم در کلاسهای خود استفاده کنند و هم در برنامههای برون مدرسه، تا بتوانند در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قدم بردارند.
لازم به ذکر است پنج نفر برتر این دوره گواهی حضور و تدریس دریافت کرده و تقدیر شدند همچنین به سایر شرکتکنندگان که نمره بالاتر از ۶۰ کسب کرده بودند نیز گواهی حضور و تدریس اهدا شد.
در ادامه این جلسه الهه جعفری نفر اول برگزیده دوره تربیت مربی خلاقیت استان قزوین گفت: مزایای این دوره مفید بودن و بهروز بودن محتوای آموزشی آن است. آموزش کلید واژههای مطرح در دنیا بسیار حائز اهمیت است.
در این دوره، معلمان علاوه بر مباحث نظری درگیر پروژهها شدند و این شهامت را یافتند که بهخوبی جستجو کرده و پروژهها را انجام دهند و تلاش کردند خلاقیت را در درون خود نهادینه کنند تا در شیوه تدریس آینده، خلاقیت محور آموزشهای آنها قرار گیرد.
در ادامه الهام رستمی دانشآموخته فرهنگیان از حضور اساتید ارزشمندی چون دکتر میهمی ابراز رضایت کرد و گفت: حضور اساتید برجسته که موضوعات را بهصورت تخصصی پژوهش کرده و یافتههای پژوهشی خود را آموزش میدادند سبب بهرهوری بالای این دوره بود.
عدم وجود سرفصلهایی تحت عنوان خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در رشتههای دانشگاهی سبب شده که حضور در این دوره بسیار ارزشمند باشد تا با بهرهگیری از آموزههای آن بتوان بهعنوان یک معلم و فردی موثر در جامعه ایفای نقش کرد.
و در پایان سید علیرضا بابایی دانشجوی دکتری بهداشت محیط، علت حضورش در دوره تربیت مربی را ارتباط با دانشجویان برای آموزش مباحث بهداشت و پیشگیری عنوان کرد و گفت: دوره بسیارعالی بود. مهارتآموزی، نظریه پردازی، انجام پروژه با چاشنی خلاقیت از مزایای ارزشمند دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری بود.
پروژه محور بودن این دوره وجه تمایز آن با فرآیندهای سنتی آموزش محور است چرا که رمز عبور از هر مرحله و ورود به مرحله بعد انجام پروژه است که حقیقتا کاری نو، تاثیر گذار و مفید بود که توسط بنیاد نخبگان استان قزوین رقم خورد.
نظر دهید