مرحله اول دوره تربیت مربی خلاقیت و نو آوری برگزار شد
دوره اول تربیت مربی خلاقیت و نو آوری بنیاد نخبگان استان قزوین با همکاری بنیاد نخبگان استان فارس برگزار گردید.
بنیاد نخبگان استان قزوین با همکاری بنیاد نخبگان استان فارس پس از برگزاری موفقیتآمیز شش دوره تربیت مربی خلاقیت ، هفتمین دوره را با اهداف زیر آغاز نمود:
1-تربیت مربیان بومی در حوزه آموزش و ترویج خلاقیت و نوآوری
2-ترویج مباحث خلاقیت و ایده پردازی در بین دانشجویان و دانشجو معلمان
3-شناسایی دانشجویان فعال در حوزه خلاقیت و نو آوری و توانمند سازی آن ها
در همین راستا مرحله اول دوره تربیت مربی خلاقیت و نوآوری با توجه به شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی در روزهای پنجشنبه سیزدهم آبان ماه و جمعه چهاردهم آبان ماه برگزار گردید.
در ابتدای جلسه آقای دکتر رجبپور ریاست محترم بنیاد نخبگان استان قزوین به اهمیت برگزاری این دوره پرداختند و اشاره داشتند که تربیت افراد خلاق و توانمندسازی نیروی انسانی در استان قزوین از ضرورت زیادی برخوردار میباشد.
در مرحله اول، چهار سرفصل اصلی با عنوانهای تئوریهای خلاقیت، حل مسئله و تکنیکهای خلاقیت(1)، مشاهده، فرضیهسازی و ایدهپردازی، خلاقیت و موانع مرتبط با آن ارائه شد.
در اولین کارگاه آموزشی که به مدت دو ساعت و نیم برگزار شد، شرکت کنندگان با مبانی نظری تعاریف مختلف خلاقیت و ایدهپردازی آشنا شدند. در این کلاس، تئوریهای خلاقیت و ایدهپردازی در کنار برنامههای عملی خلاقیت که بر پایه این تئوریها پایهگزاری شده بودند ارائه شد.
همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا با در نظر گرفتن اصول هر نظریه به بیان برنامهای که میتوان از قالب آن نظریه به دست آورد بپردازند. در بخشی دیگر از این کارگاه، توضیحاتی در مورد مدارس فصلی خلاقیت و ایدهپردازی ارائه شد. شرکت کنندگان با نظریههایی که پایه و اساس این مدارس را تشکیل میدهند آشنا شدند. این کلاس با حضور آقای دکتر میهمی به صورت مجازی برگزار شد.
کارگاه دوم که دانشجویان در آن شرکت کردند تکنیکهای خلاقیت(1) بود که به مدت دوساعت و نیم برگزار شد. در این کارگاه شرکت کنندگان با اصول نظری و عملی سه تکنیک خلاقیت و ایدهپردازی اعم از طوفان فکری، استخوان ماهی و اسکمپر آشنا شدند. همچنین در بخشهایی از این کارگاه شرکتکنندگان به انجام فعالیتهایی در راستای انجام این تکنیکها در شرایط مختلف آموزشی پرداختند. در بخشی از کارگاه نیز آموزشهایی با محوریت طراحی نقشه ذهن انجام شد و شرکتکنندگان نیز فعالیتی در این راستا انجام دادند. لازم به ذکر است که در مراحل بعدی این دوره، شرکتکنندگان با انواع دیگر تکنیکهای خلاقیت آشنا خواهند شد. این کلاس با حضور خانم دکتر کمالی به صورت مجازی تشکیل گردید.
سرفصل مشاهده، فرضیهسازی و ایدهپردازی یکی دیگر از سرفصلهای این دوره بود که در روز دوم و به مدت دو ساعت و نیم ارائه شد. در این کارگاه موضوعاتی از قبیل فرضیهسازی، ایدهپردازی عمومی و خاص و نو آوری مطرح شد. این کلاس با حضور آقای دکتر میهمی به صورت مجازی برگزار گردید.
در نهایت دانشجویان در کارگاه انواع خلاقیت و موانع مرتبط با آن شرکت کردند. این کارگاه که به مدت دو ساعت به طول انجامید، شرکتکنندگان را با موانع مختلف خلاقیت از جمله موانع ادراکی، محیطی، شخصیتی و غیره آشنا ساخت. موضوعات مطرحشده در این نشست به قرار زیر است:
تبیین مفهوم خلاقیت، انواع خلاقیت، خلاقیت شناختی، خلاقیت هیجانی، دیدگاههای مرتبط با خلاقیت، انواع موانع مرتبط با خلاقیت، نظریه شکاف اطلاعاتی، دیدگاه عضلانی جسم، تفکر ایستا، فلسفه تست هوش، اسناددهی به اشخاص یا رفتار، ادراک بیعدالتی، کمالگرایی، ترس از شکست.
این کارگاه از آن رو برای دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردار بود که به آنها کمک میکرد تا با دید بازتری نسبت به موانع موجود به طراحی و اجرای برنامههای خلاقیت و ایدهپردازی در مناطق خود و در آینده بپردازند. این کلاس با حضور خانم دکتر مهبد برگزار گردید.