بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/06/20 - 20:09
  • - تعداد بازدید: 25
  • - تعداد بازدیدکننده: 24
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تبیین مشارکت مردم در مدیریت کلان کشور عنوان کرد؛

مشارکت مردم به معنای دست روی دست گذاشتن مدیران نیست

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید بتوانیم اداره امور را به دست خود مردم بسپاریم تا هم تعلق‌خاطرشان رشد یابد هم بهره‌وری افزایش پیدا کند و احساس مسئولیت مردم در زمینه‌های مربوطه بالا می‌رود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان قزوین سمینار تخصصی" الگوی مشارکت مردمی در بخش‌های آب، کشاورزی و محیط زیست"  سه‌شنبه ۲۰ شهریور ماه به همت اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان قزوین و به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم دکتر بهروز طهماسب کاظمی اظهار کرد: مشارکت مردم یک اصل واجب یا یک تاکتیک اقتضائی است. یکی از محوری‌ترین موضوعات در حکمرانی و قانون‌گذاری نقش مردم در اداره و الگوسازی امور است.

وی بیان‌کرد: در همه حوزه‌های اجتماعی در هر بستری تمدن‌سازی مردم ثابت شده است، اکنون این نقش می‌تواند مثبت یا منفی باشد اما در هر صورت با مدیریت صحیح در بحث مشارکت مردمی می‌توان تغییرات مثبتی را در کف اجتماع انجام داد.

معاونت هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: همچنین اداره امور در دست مردم است و این محور همیشه بین نظریه‌پردازان حکمرانی موضوع بحث است و فکر می‌کنم همه همکاران در هر زمینه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که کلید اصلی پیشرفت همکاری و مشارکت مردم عزیز است. 

این مسئول مطرح کرد: یک زمانی در بحث حکمرانی که نقش مردم را بازگو می‌کردند در همه حوزه‌ها یک مدل پیاده می‌شد اما امروزه هنگامی که گزارش‌ها و تجربه‌ها را بررسی می‌کنیم به این موضوع پی می‌بریم که غیر از اینکه نقش‌های مردم در حوزه‌های مختلف متفاوت تعیین می‌شود یک وقتی هم در بستر و سیرتاریخ امکان دارد این نقش ها ناظر بر شرایط فرهنگی الگوهای خاصی را به کار بگیرد‌.

طهماسب کاظمی خاطرنشان کرد: در تمام پایه‌های نظری حکمرانی در الگوی اسلامی ایرانی و اسناد بالا دستی ما بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نقش مردم در یک کشور به عنوان یک نقش کلیدی و اصلی‌ترین محورهایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و همان‌طور که می‌تواند مثبت عمل کند در بسیاری از جاهای دیگر فاجعه‌بار بوده است.

وی افزود: برای مثال در جنگ‌ها علاوه‌ بر سلاح و برخوردهای فیزیکی بخشی از تامینات جنگ توسط مردم صورت گرفته و تیم مدیریتی اصلی در کف جامعه قرار گرفته بود. ما باید تجربه‌ها را بخوانیم و ببینیم که مردم در بحرانی‌ترین زمان‌ها چه راهکارهایی از خودشان نشان دادند و چگونه در جمع خود توانسته‌اند تمدن‌هایی رقم بزنند.

معاونت هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم مشارکت مردمی عنوان کرد: در مدیریت آب راهکارهایی مثل زه‌کشی‌ها و الگوی کشت جدید نشان از این است که مردم با تجربه‌های خود چه نقش‌هایی را ایفا می‌کنند و همین‌طور در هر زمینه‌ای می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند و چه خوب می‌شود که این نقش‌ها مثبت باشد.

این مسئول ابراز کرد: در ایجاد زیرساخت‌های مدیریت آب، هزینه‌های بسیار هنگفتی صورت گرفته است اما به این موضوع پی‌بردیم که گفت‌وگو و نقش مردم در این زمینه‌ها قابل انکار نیست. سیستم‌های زه‌کشی که در کشور داشتیم طول عمرشان بیش از پنج هزار سال بود، در سال‌های اخیر ابتدا این حوزه‌ها را به بخش مربوطه واگذار کردیم و مرحله به مرحله برای این زیرساخت‌ها تلاش صورت گرفته است.

طهماسب کاظمی تاکید کرد: بحث اصلی این است که با تمام این هزینه‌هایی که صورت گرفت و صورت می‌گیرد شاید نتوان کار را به صورت ۱۰۰ درصد درست درآورد و ما نیاز اساسی به مشارکت مردم در زمینه‌های مختلف کشور داریم. 

وی گفت: این دانش‌ها سینه به سینه انتقال داده شده است و ابتدای هر مرحله‌ای را ببینیم به همان نقش کلیدی مردم پی می‌بریم. اگر قرار است که ما کاری را در همه حوزه‌های حکمرانی آب و منابع دیگر موجود در کشور انجام دهیم؛ برای تک تک این‌ها در بسترهای فرهنگی مختلف باید متناسب به اقتضائات آن منطقه نقش مردم را ببینیم و بدانیم که کلیدی‌ترین نقش‌ها چیست.

این مسئول همچنین در خصوص نحوه مشارکت اندیشکده‌ها در سیاست‌گذاری منابع آبی اظهار کرد: در مقاطعی که اندیشکده‌ها‌ وارد بحث مشارکت مردمی می‌شوند، بیشتر آن وجه مشارکت نخبگان مدنظر است.

وی افزود: تجربه‌هایی که ما در دنیا از بابت توسعه، تکنولوژی، به کارگیری فناوری‌های نوظهور از هر جنس و در هر نسلی داشته‌ایم بخشی از آن توسط دوستان نخبه صورت می‌گیرد.

معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بومی‌سازی و به کارگیری این فناوری‌ها در مدیریت منابع آب کاری نخبگانی است که عموماً ظرفیت اندیشکده‌‌ها از ترکیب علما، دانشمندان و فناوری‌های مجموعه به اضافه افراد باتجربه که چالش‌ها و معضلات این زمینه‌ها را بهتر می‌شناسند، تشکیل شده است.

این مسئول بیان کرد: کار دیگری که اندیشکده‌ها می‌توانند در این حوزه انجام دهند؛ استفاده از تجربه‌های ناب و کاربردی تجربه شده در بوم‌های متفاوت مناطق مختلف و تئوریزه کردن و تبدیل کردن آن‌ها به قانون و سیاست برای به کارگیری در سایر مناطق، اقلیم‌ها و بسترهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور است.

طهماسب کاظمی ابراز کرد: جمع نخبگانی ما می‌توانند با استفاده از علوم و فناوری نوظهور این نقش را ایفا کند که ما بتوانیم بهره‌وری را در منابع آبی و سایر صنایع آب‌بر بالا ببریم، کاری است که اندیشکده‌ها می‌توانند برای ما انجام دهند و نقش موثری در این مورد داشته باشند.

وی ادامه داد: ما از یک مرحله‌ای به صورت افراطی سعی کردیم تصدی‌گری در اداره امور حوزه‌های مرتبط از جمله آب را در کشور پیگیری کنیم و به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم اما هنوز هم لایه‌های مختلف مدیریتی کشور این نگاه را دارند که در مشارکت مردمی؛ مردم پیشنهاد بدهند و ما بررسی کنیم و در صورت صلاح‌دید اعمال می‌کنیم! در صورتی که این رویه نادرست‌ترین شکل مدیریتی است.

معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم اداره امور را به دست خود مردم بسپاریم تا هم تعلق‌خاطرشان رشد یابد هم بهره‌وری افزایش پیدا کند و احساس مسئولیت مردم در زمینه‌های مربوطه بالا می‌رود. 

این مسئول در پایان اضافه کرد: در چنین مباحثی دولت به تنهایی نمی‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد و ما نباید به تنهایی دولت را خیلی بزرگ نشان دهیم بلکه در این لایه‌ها نیاز به پیشنهادات و همکاری مردم داریم.

انتهای پیام

 

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 173054
کلمات کلیدی
مدیر قزوین
خبرنگار

مدیر قزوین