نخستین نشست "واکاوی خلاقیت در آموزش" برگزار شد
اولین نشست واکاوی خلاقیت در آموزش توسط هستهآموزش بنیاد نخبگان استان قزوین برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی بنیاد نخبگان قزوین، اولین نشست واکاوی خلاقیت در آموزش، توسط هسته نخبگانی آموزش به ۲ صورت حضوری و مجازی در محل بنیاد نخبگان شهر قزوین برگزار شد.
هدف از این نشست که در ۲۵ آبان ماه برگزار شد؛ بررسی تعاریف مختلف خلاقیت در صد سال گذشته بود که بعد از ارائه مطالب توسط دکتر حسین میهمی دبیر نشست، بحث و گفتوگو در مورد کلیدواژههای خلاقیت در هر دوره، شکل گرفت تا شرکتکنندگان به بیان نظرات خود در خصوص نحوه عملیاتیسازی کلیدواژههای خلاقیت در آموزش بپردازند.
تقویت مهارتهای فکری، تقویت مهارتهای مشاهده، تقویت ایدهپردازی و انعطافپذیری فکری از جمله نظراتی بود که در روند آموزش مورد توجه شرکتکنندگان قرار گرفت.
همچنین از دیدگاه حاضران در این نشست، ترکیبسازی ایدهها، توانمندی تجزیه و تحلیل، ارزیابی، فرآیند تولید ایدههای نو و مفید و نیز ایجاد تعاملات برای رشد خلاقیت مورد تاکید بود.
در پایان تبادل نظرات، حاضران در این نشست در خصوص موارد زیر به اتفاق نظر رسیدند:
توجه آموزش و پرورش به برنامههای القایی و مهارتی خلاقیت-بنیان در مقاطع مختلف تحصیلی
شایسته است نظام آموزش و پرورش بسترهای لازم برای پرداختن به خلاقیت را مانند دروس دیگر بهعنوان یک اصل آموزشی فراهم سازد(برنامه های مهارتی خلاقیت-بنیان). بر این اساس، پیشنهاد میشود تا در مدارس زنگ خلاقیت وجود داشته باشد که در آن موضوعات مختلف مرتبط با خلاقیت ارائه شود(مانند تکنیکهای خلاقیت، سنجش خلاقیت، انواع تفکرها و غیره)
شایسته است در نظام آموزش و پرورش، معلمانی که دروس تخصصی را تدریس میکنند آگاهی لازم برای تدریس خلاقانه این دروس را داشته باشند زیرا این نوع برنامهها که با عنوان خلاقیتالقایی شناخته میشوند بر خلاقیت دانشآموزان بهصورت ضمنی تاثیرگذار است.
توجه آموزش و پرورش به تولید محتوای غیردرسی خلاقانهای که در برگیرنده کلیدواژههای خلاقیت باشد
شایسته است بخش نظارت و تولید محتوای آموزش و پرورش سازوکار لازم برای تولید محتوای خلاقانه مرتبط با فعالیتهای درسی و غیردرسی فراهم آورد تا خلاقیت دانشآموزان بهصورت چندبعدی رشد پیدا کند. در همین راستا پیشنهاد میشود آموزش و پرورش انجمنهای علمی تولید محتوای خلاقیت ایجاد کند تا با توجه به سازوکارهای علمی، محتوای بومی خلاقانهای تهیه شود.
توجه به سنجش خلاقیت در مقاطع مختلف تحصیلی و استفاده از نتایج آن در تعیین برنامههای آموزشی مرتبط با خلاقیت
سنجش خلاقیت بهصورت متناوب و با روشهای فرآیند-محور میتواند متولیان و تصمیمگیران آموزشی کشور را برای طراحی برنامههای لازم در حوزه خلاقیت، طی ۱۲ سال تحصیلی یاری داد.
اهمیت ایجاد اجتماعها و انجمنهای متعدد و متنوع در سطوح مختلف آموزشی جهت رشد خلاقیت اجتماعی فراگیران(آموزش و پرورش و آموزش عالی)
خلاقیت اجتماعی بهعنوان پیشنیاز بسیاری از توانمندیهای اجتماعی است که با پرداختن به آن میتوان از وقوع مشکلات اجتماعی متعدد پیشگیری کرد. همچنین پیشنهاد میشود انجمنهای متنوع در سطوح ۱۲گانه آموزشی مدارس تشکیل شود تا در قالب آنها این کلیدواژه خلاقیت عملیاتی شود.
اهمیت آگاهسازی معلمان و دانشجو-معلمان نسبت به کلیدواژههای مهم در تعریف خلاقیت جهت عملیسازی آن در آموزش به فراگیران
معلمان و دانشجو-معلمانی که عوامل اصلی بها دادن به عامل خلاقیت در پایههای ۱۲گانه تحصیلی هستند، باید از کلیدواژههای خلاقیت آگاه باشند، به همین منظور پیشنهاد برگزاری دورههای دانشافزایی پروژه-محور جهت آشنا کردن آنان با خلاقیت و نوآوری از سطوح نظری تا عملی مطرح میشود. هدف از برگزاری این دورهها توانمندی معلمان برای برنامهسازی در جهت ارتقاء خلاقیت در برنامههای درون و برون مدرسهای دانشآموزان است.
در پایان این نشست عنوان شد؛ با توجه به ارائه بحثهای تخصصی و اهمیت شنیدن نظرات همکاران آموزش و پرورش، از آن بزرگواران دعوت میشود تا در نشستهای آینده بنیاد نخبگان استان قزوین حضور داشته باشند. نشست بعدی "واکاوی خلاقیت در آموزش" به بررسی نظریه های مختلف خلاقیت خواهد پرداخت.
انتهای پیام
نظر دهید