بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1400/06/20 - 16:00
  • - تعداد بازدید: 257
  • - تعداد بازدیدکننده: 141
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

نشست نخبگانی "بررسی راهبردهای توسعه علم و فناوری در کشور برزیل" برگزار شد

نشستی با موضوع بررسی راهبردهای توسعه علم و فن آوری در کشور برزیل با حضور دکتر فرهاد اردلان استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، دکتر آرمان اسماعیلی استاد دانشگاه کاتولیک پونتیفیکال ریودوژانیرو کشور برزیل، دکتر محمدحسین شاطرزاده استاد دانشگاه FEI ، دکتر وحید نیکوفرداستاد دانشگاه ایالتی ریودوژانیرو کشور برزیل و دکتر محمد علی رجب‌پور استاد دانشگاه فدرالفلومیننس کشور برزیل در روز سه‌شنبه ۱۲مرداد ۱۴۰۰ با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه، دانشجویان و علاقمندان به صورت مجازی برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/Olds/1400/ber2.png

در آغاز نشست دکتر اردلان دغدغه اصلی را توسعه کشور بیان کردند و بررسی کشورهای بریکس را سودمند دانستند و افزودند: بنابراین سوال خوبی است که وضعیت این کشورها را بررسی کنیم و چون پنج کشوری هستند که هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند می‌توانیم از پیشرفت این کشورها درس بگیریم.



در ادامه دکتر اسماعیلی با هدف بررسی دستاوردهای ایران در زمینه فیزیک، تربیت متخصصان آموزشی و بخش آموزش را به طور کلی موفق ارزیابی کردند. ایشان با بیان اینکه علم محصول سرمایه است بیان نمودند: "علم همیشه سرمایه را دنبال کرده است. نه تنها سرمایه گذاری کوتاه مدت بلکه سرمایه‌گذاری بلند مدت احتیاج دارد. یعنی اگرشما امروز شروع به سرمایه‌گذاری کنید شاید نتیجه علمی‌اش را بیست تا سی سال بعد ببینید. ولی از آن طرف اگر سرمایه را امروز قطع کنید نتیجه‌اش را فردا خواهید دید."


در ادامه ایشان بودجه و سرمایه‌گذاری در برزیل، میزان پیشرفت علم و راهکارهای انجام شده در این کشور را مطرح نمودند و به اجرای برنامه علم بدون مرز در کشور برزیل در خلال سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ اشاره کردند که در آن برنامه دولت تصمیم گرفت دانشجویان و متخصصان خارجی را به کشور بیاورد و دانشجویان و متخصصان برزیلی را برای کنفراس‌ها ، دوره‌های طولانی مدت و کارهای تحقیقاتی به خارج از کشور بفرستد و تعدادی از دانشجویان لیسانس هم برای تحصیل دوره‌های سه‌ماهه تا یک ترم به خارج از کشور رفتند.



سپس دکتر شاطرزاده هدف صحبت خود را بررسی ساختار و وضعیت علم و آموزش در برزیل بیان نموده و به تشریح وضعیت کشور برزیل از جمله جمعیت، مساحت و درآمد این کشور پرداختند. ایشان در ادامه به آمار تحصیلات دانشگاهی، برنامه بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان و وزارت آموزش و موسسات مرتبط با وزارت علم، تکنولوژی و نوآوری در برزیل اشاره کردند. درنهایت با بیان نکاتی از کتاب چهل سال علم و دانش در برزیل نوشته سرجیو رزنده وزیر علم، تکنولوژی و نوآوری در سال‌ها ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ صحبت‌های خود را به پایان رساندند.


سخنران بعدی دکتر نیکوفرد صحبت‌های خود را در زمینه تاریخ برزیل آغاز نمودند. در ادامه ایشان به تشریح ساختار دانشگاه‌های برزیل پرداخته و بیان کردند: "استاد سه کار دارد آموزش، پژوهش و ترویج یعنی شما وقتی در برزیل استاد می‌شوید چهل ساعت کار هفتگی دارید و شما این چهل ساعت را باید بین این سه آیتم تقسیم کنید." همچنین ایشان به بیان راهکار برزیل برای تشویق به پژوهش و آموزش پرداختند.



آخرین سخنران دکتر رجب‌پوردر ابتدا وضعیت دولت برزیل را اعم از دموکراتیک و فدرالی بودن بیان کرده و به توضیح در ارتباط با وزارت علوم و وزارت آموزش پرداختند و این موضوع که در برزیل دانشجویان از سال دوم لیسانس می‌توانند بر پروژه‌ای کار کنند و ملزم به ارائه دادن و دفاع کردن از این پروژه هستند را به عنوان نکته مثبت مطرح کردند. در مجموع ایشان وضعیت توسعه علم در برزیل را مناسب ندیده و به تشریح دلایل خود پرداختند.



انتهای نشست به بحث و بررسی در ارتباط با سوالات مطرح شده اختصاص داده شد.


  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 140806
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم