پیشنیاز تحول واقعی یک تحول ذهنی است
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قزوین گفت: پیشنیاز یک تحول واقعی یک تحول ذهنی است که باید بر اساس گفتههای متعدد به تعریف مشترکی از آن دستیافت. ما در بیان الفاظ و کلمات مشکل داریم که هرچه تعداد نشستها و گفتوگوها افزوده شود از اصطکاک موجود هم کاسته خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان قزوین؛ سیدرضی آقاسیدی؛ در دومین نشست تخصصی «قزوین در مسیر تحول دانشبنیان» با موضوع الزامات دانشبنیان سازی صنعت و کشاورزی قزوین اظهار کرد: یکی از ابر چالشهای ما نداشتن تعاریف مشترک از مفاهیم است، همه در حال تلاش برای تحول دانشبنیان هستند اما میبینیم این اتفاق رخ نداده چون در نهایت توسعه اتفاق نیفتاده و پیشرفتی حاصل نشده است.
وی عنوان کرد: تکنولوژی ۲ جزء دارد؛ ابزار و فرهنگ استفاده که در کشورهای در حال توسعه یا توسعهنیافته ابزار وجود دارد اما چون فرهنگ استفاده بهدست کشورها نمیرسد، پیامدهای منفی ایجاد میکند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قزوین گفت: برای دستیابی به علم و فناوری انقلاباسلامی نظمجهانی را بههم ریخته است؛ به این صورت که فرض نظامجهانی این بوده که ما چند کشوریم و در حوزه فنی و مهندسی، حکمرانی، مدیریت و اقتصاد قدرت در دست ماست اما حالا ایران ناسازگاری کرده و گفته که ما هم میخواهیم پیشرفت کنیم و معادلات را بههم زده اما در کنار این پیشرفت در جامعه جهانی، نظم و هارمونی ایجاد نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور مهندسین پیشروتر از اقتصاددانان حرکت کردهاند؛ یکمهندس یک تاجر خوب است که میتواند دانش خود را بفروشد اما اقتصاددان ما همچنان در دانشی پیش میرود که باید هزینههای زندگی را برای جامعه پایین آورده و منافع را حداکثری کند اما شاهدیم که این کسب علم حتی قادر نیست معادلات زندگی شخصی آن اقتصاددان را روی غلطک بیاندازد جامعه که جای خود دارد.
دکتر آقاسیدی گفت: دانش مهندسی و پزشکی ما توسعه یافتهتر از نظام حکمرانی است. قدرت دست حاکمیت و دانش دست دیگری است و هیچ یک کوتاه نمیآید تا با همراهی هم به یک ارزشافزوده برسند.
وی تصریح کرد: پیشنیاز یک تحول واقعی یک تحول ذهنی است که باید بر اساس گفتههای متعدد به تعریف مشترکی از آن دستیافت. ما در بیان الفاظ و کلمات مشکل داریم که هرچه تعداد نشستها و گفتوگوها افزوده شود از اصطکاک موجود هم کاسته خواهد شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: برای قرار دادن قزوین در مسیر تحول دانشبنیان باید متوجه باشیم که با فضاهای ویترینی همچون نمایشگاه و بنر زدن و سخنرانی کردن هیچ اتفاقی در فضای دانشبنیانی رخ نمیدهد.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از چالشهای ما نوع نگاه ساختار حاکمیتی است؛ تا زمانیکه تحول در بخش کارگزاران بخش عمومی شکل نگیرد نمیتوان توقع تحول داشت. بخشعمومی باید بفهمد که مدیریت بسته است و باید مفاهیم تحول و دانشبنیان را بین مدیران زیرمجموعه خود یکسانسازی کند.
دکتر آقا سیدی گفت: در سفر رئیسجمهور به استان قزوین تنها مطالبهای که از رئیس جمهور داشتم تا بتواند مشکلات اکنون و نسل آینده را حل کند این بود که پای تمرکزگرایی را از گلیم توسعه استانی مثل قزوین بیرون بکشیم و اجازه دهیم ظرفیتهای استان به هم متصل شوند.
وی تصریح کرد: نظام تحول دانشبنیان ممکن است در بخشخصوصی اتفاق افتاده باشد اما تحقق آن در بخشعمومی دانشگاهها و کنشگران حاکمیتی نیازمند تحریک شدن از سوی بخشخصوصی است. برای این سیستم عظیم قابل پذیرش نیست که منفعت خود را از خلق ارزشافزوده بهدست آورد؛ بنابراین خیلیسخت است که بتواند با عنوان «قزوین در مسیر تحول دانش بنیان» ارتباط برقرار کند.
این مسئول با بیان اینکه باید الگوی حکمرانی ما اصلاح شود تشریح کرد: تحول دانشبنیان مانند ورزش دوی استقامت است؛ اگر دیدید با چند جلسه اتفاق نیفتاد نگران نباشید چون عارضهی آن در بخش عمومی است که باید با کمک یکدیگر آن را بهبود بخشیم.
وی یادآور شد: شعار دولت سیزدهم، مردمی بودن است؛ باید یک مکانیزم جمعسپاری و مشارکت نخبگانی در مجموعهی استان ایجاد کنیم. نشستی که در آن حضور داریم سطح بسیار بالایی دارد، کشوری که ادعای ایدئولوژیکی در نظام حکمرانی دارد الان در کمتر از ۵۰ سال به این درجه رسیده که درباره فرآیندهای بهروزشونده با نخبگان خود به تعامل مینشیند و مردم در گروههای سازماندهی شده میتوانند کنشگران جدید دستاوردها و بازخوردهای موجود باشند.
تلاش کنیم که هر دانشبنیانی به سود برسد
همچنین در ادامه این پنل تخصصی، دکتر علیرضا کشاورز قاسمی، فعال حوزه صنعت اظهار کرد: پارک علم و فناوری و دانشگاهها باید بتوانند مشکلی از کشاورزی و صنعت را حل کنند. ما باید تلاش کنیم هر اقدام نوآورانه و دانشبنیان که در حوزه صنعت داریم منجر به سود شود.
وی گفت: ما نباید از صنعت انتظار نگاه مسئولیت اجتماعی داشته باشیم اگر چه که وظیفه صنعت، حفظ محیط زیست از جنبه مسئولیت اجتماعی است اما صنعتگر ما باید بداند که حفظ محیط زیست به نفع اوست چرا که فرزندان و نسلش هم در این فضا ادامه حیات خواهند داد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انتظارم از مسئولان پارک علم و فناوری، دانشگاه و دستاندرکاران آن این است که نگاه سودآوری را در دانشبنیانها پررنگ کنند اگر قرار است مکانیزم خودکار و فعال و خودجوشی در حوزه تحول دانشبنیان داشته باشیم به هیچ عنوان نگاه دستوری و از بالا به پایین پذیرفته نیست چون تنها منجر به آمار و ارقام فریبنده خواهد شد.
وی عنوان کرد: اگر نگاه ما حل مسئله باشد میتوان دانش متعلق به واحدهای تولیدی را به سود بیشتر و رقابت در عرصه بینالملل رساند. در دنیای رقابت وقتی محصول میتواند مطرح شود و رقابت کند که از جنبه قیمت و کیفیت مناسبتر از کالاهای موجود در بازار باشد.
دکتر کشاورز قاسمی بیان کرد: خدمات دانشگاهها و پارکهای علمی و تلاش فناوران باید در جهت سودآوری حرکت کند در غیر این صورت با کارهای نمایشی تنها زمان از دست رفته و خودفریبی صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: موازیکاریهای موجود در استان، ما را به عملی کردن شعار قزوین در مسیر تحول دانشبنیان نمیرساند ما باید با یک همصدایی رویدادی واحد و تخصصی را رقم بزنیم، که در حال حاضر با آن هدف فاصله داریم.
این فعال حوزه صنعت تشریح کرد: «تحول» یعنی یک دگرگونی عظیم، یک جهش فوقالعاده؛ اما عملکرد و رفتارهای مجموعهها و عناصر این اکوسیستم نشان نمیدهد که ما در مسیر تحول باشیم. اقداماتی شده که اگر تشکر نکنیم ناشکریست ولی با یک هماهنگی بیشتر میتوان انتظار یک خروجی مناسبتری داشت.
وی تصریح کرد: شایسته است در مسیر تحول دانشبنیان شرکتهای دانشبنیان، صاحبان ایده، پارکها و دانشگاهها حتما با نگاه افزایش کیفیت محصول و کاهشقیمت به طرحهای خود نگاه کنند و در رویکردهای ما تحولات علم و تکنولوژی در آینده ۲۰ ساله مد نظر قرار گیرد که ببینیم دنیا در ۲۰ سال آینده بهکدام سمت حرکت میکند که ما هم بتوانیم با آینده هوشمصنوعی و بیوتکنولوژی هماهنگ شویم.
دکترکشاورز قاسمی در پایان سخنانش اظهار کرد: برای دست یافتن به شعار قزوین در مسیر تحول دانشبنیان مدیریت استان بهگونهای ایجاد انگیزه کند که صاحبان علم بهسمت نیازها و تحولات آتی دنیا حرکت کنند.
انتهای پیام
نظر دهید