بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/07/03 - 07:46
  • - تعداد بازدید: 19
  • - تعداد بازدیدکننده: 19
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان خبر داد:

دیدار 600 تن از نخبگان با رئیس‌جمهور و رهبر معظم انقلاب

دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان از دیدار 600 تن نخبگان با رئیس‌جمهور و رهبر معظم انقلاب در روزهای دهم و یازدهم مهرماه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، نشست خبری چهاردهمین همایش ملی نخبگان دوشنبه دوم مهرماه ۱۴۰۳، با حضور رسول محمدقلی دبیر این دوره از همایش و اصحاب رسانه در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رسول محمدقلی ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه گفت: این دوره از همایش ملی نخبگان ۱۰ و ۱۱ مهرماه برگزار شود. امسال برای اولین بار روز نخبگان (۱۰ مهرماه) را داریم و توفیق حاصل شد این روز به نام شهید چمران نام‌گذاری شود و در این روز در سالن اجلاس سران در خدمت ریاست محترم جمهور خواهیم بود  و ۱۱ مهرماه نیز دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری را خواهیم داشت.

وی افزود: همایش بنیاد از ۱۷ سال پیش شکل گرفته است و چند سالی به دلیل کرونا توفیق خدمت را نداشتیم اما از سال ۸۶ که سال‌های ابتدایی بنیاد بود، هرساله یکی از برنامه های اصلی، دیدار نخبگان شناسایی شده با ریاست محترم جمهوری و رهبری بوده است و در این همایش، وزرای مختلف دولت، بزرگان لشکری و کشوری هم حضور پیدا می‌کنند. دلیل اهمیت این همایش این است که شخصیت‌های اول کشورمان میزبان نخبگان هستند و در این دیدارها هم عموما شنونده هستند و نخبگان به بیان مسائل خود می‌پردازند.

دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان بیان کرد: در دیدار با مقام معظم رهبری نیز به هفت جوان نخبه وقت داده می‌شود تا به بیان مطالب خود بپردازند و در انتها از بیانات مقام معظم رهبری استفاده خواهیم کرد. قبل از نشست‌ها هم گزارش مفصلی منعکس می‌شود و بزرگواران مطالعه می‌فرمایند. صحبت‌های این بزرگواران مانند چراغ راهی برای بنیاد ملی نخبگان و دستگاه‌های مرتبط خواهد بود.

دبیر این دوره از همایش ادامه داد: هرساله از لایه‌های مختلف دانشجویی تا بزرگانی که در دنیا تکریم شده‌اند برای حضور در همایش دعوت به عمل می‌آید و امکان ثبت نام برای همه نخبگان وجود دارد.

محمدقلی گفت: برای حضور در این دوره از همایش بالای ۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از میان این ۴ هزار نفر و پس از بررسی‌های صورت گرفته، باتوجه به شاخصه‌های موجود، ۶۰۰ نفر از عزیزان انتخاب شدند. از این بین نیز ۲۰۰ نفر از بانوان و ۴۰۰ نفر از آقایان نخبه کشورمان هستند. همچنین در کنار دعوت به همایش، از نخبگانی که می‌خواهند در دو روز همایش صحبت کنند، دعوت کردیم تا مطالب خود برای سخنرانی را در حوزه های پولی و مالی، حکمرانی و سیاستگذاری، محیط زیست و منابع طبیعی، نظام سلامت، امنیت غذایی، علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، فناوری‌ها و صنایع پیشران و راهبردی و فناوری‌های نرم ارسال کنند که نزدیک به ۵۰۰ متن نیز در این بخش برای دبیرخانه ارسال شد.

محمدقلی افزود: در ادامه کارگروهی با حضور استادان و داوران تشکیل و در این کارگروه ها مطالب بررسی شدند و مطالبی که حرف‌های پیش‌برنده داشتند و دارای افق دید بود مورد تحلیل قرار داده و از این بین حدود ده درصد مورد تایید کارگروه قرار گرفت. 

دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان ادامه داد: در بخش پایانی همایش هم عصر روز ۱۱ مهرماه بازدیدی از مراکز فناورانه تدارک دیده شده است. همایش آغازی برای گفتگوهای بعدی است و به نوعی این اولین دیدار نخبگان با ریاست محترم جمهوری در دولت چهاردهمین است و آغازی برای گفتگوی جامعه نخبگانی با دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های خواسته شده از بنیاد کمک به اثرگذاری نخبگان در بحث های دانش‌بنیان، صنعت و... است به بیان دلایل انتخاب شعار این دوره پرداخت و گفت: نخبگان؛ حکمرانی دانش بنیان شعار امسال است. یکی از مطالبی که از بنیاد خواسته شده؛ آماده کردن بستر برای پر رنگ شدن نقش نخبگان است و جناب آقای عارف معاون اول رئیس جمهوری نیز این ماموریت را به ما داده‌اند و باید زمینه شناسایی و توانمندسازی ۵۰۰ مدیر توانمند را در مدتی معین فراهم کنیم.

وی درباره حضور خبرنگاران حوزه علم و فناوری در دیدارهای حضوری و به‌خصوص دیدار با مقام معظم رهبری توضیح داد: جزو مطالبات به حق جامعه خبرنگاران فناوری حضورشان در دیدار با ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری است که حتما مطرح می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تا محقق شود.

رسول محمدقلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از امسال بنیاد تغییر جدی در نظام شناسایی دارد. تمام کسانی که در المپیادهای دانش آموزی مدال کسب کرده اند به طور مستقیم به عضویت بنیاد در می‌آیند. همچنین رتبه های زیر ۱۰۰ کنکور، خوارزمی و فارابی و حتی برترین‌های ادبی و هنری را نیز به عضویت بنیاد درمی‌آوریم. یکی از حمایت‌های ما نقدی و مالی‌ست و در بخش دیگر با کمک استادی در چهار محور برای پیشرفت نخبگان برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: اتصال به شبکه آزمایشگاهی کشور، بیمه تکمیلی، وام خرید و رهن مسکن، تسهیلات، کمک هزینه فرصت مطالعاتی، پروژه به عنوان خدمت سربازی و ... از دیگر حمایت‌های بنیاد خواهد بود. یکی از بحث‌های جذاب امسال این است که توسعه مفهوم نخبگی رخ داده است. امسال برای اولین بار به جز نخبگان تحصیلی، نخبه مهارتی، ادبی و هنری نیز شناسایی شده‌اند.

رسول محمدقلی در رابطه با حفظ نخبگان و ماندگاری ایشان در کشور گفت: فلسفه وجودی بنیاد ایجاد زمینه برای اثرگذاری نخبگان است و این که زمینه بازگشت و اثرگذاری نخبگان خارج از کشور را فراهم کند. یکی از کارهای ما ایجاد زمینه برای نخبگانیست که خارج از کشور هستند به عنوان مثال مشخص کردن پروژه‌ای تعریف شده به جای خدمت سربازی مشکلات بسیاری را  برای آقایان حل خواهد کرد. همچنین ما از توانمندی اساتید امیدآفرین استفاده می‌کنیم که نقش مهمی ایفا می‌کنند. به طور کلی تمام برنامه‌های بنیاد به منظور امیدآفرینی و ایجاد زمینه برای تاثیرگذاری برای کشور است.

وی درباره مهاجرت نخبگان مطرح کرد: مهاجرت وجود دارد و این یک حقیقت است، ولی حق مردم، جامعه، جوانان و نوجوانان اطلاعات درست و شفاف است. در بعضی از موارد مهاجرت به آن شدتی که می‌گویند، نیست.از سال گذشته طرح راه اندازی رصدخانه در بنیاد مطرح شد که با ارتباطات خوب با وزارت‌خانه‌های مختلف شکل خوبی به خود گرفته است. 

محمدقلی ادامه داد: در جامعه نخبگانی و عمدتا در جامعه اساتید جوان، چند طرح داریم. در رابطه با جذب هیات علمی نیز کسانی که توان علمی مناسبی دارند، توسط بنیاد شناسایی و دعوت می‌شوند تا جذب دانشگاه‌ها شوند. 

دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان درباره آن دسته از نخبگان که فاقد تحصیلات آکادمیک هستند، توضیح داد: همانطور که پیش‌تر عرض کردم، امسال نخبگان هنری، ادبی و مهارتی را اضافه کرده‌ایم. ما در این موارد قید دانشگاه را نداریم. تکریم از بزرگان نیز باتوجه به اثرگذاری آن‌ها بوده است نه تحصیلات آن‌ها. درباره حوزه ورزش نیز ما وزارت ورزش با فدراسیون‌های کامل را داریم و می‌بینیم که بلافاصله بعد از کسب افتخار به ورزشکاران خود به خوبی می‌پردازند و توجه و حمایت لازم و جدی را دارند.

وی در پایان درباره نخبگان حوزه رسانه توضیح داد: رسانه را باید در ذیل نخبگان هنری خود ببینیم. همچنین برخی ممکن است در عرصه ادبی، مهارتی یا علمی شناسایی شوند. ما عزیزانی را داریم که در حوزه علمی یا مهارتی شناسایی شده‌اند و به طور جدی در حوزه رسانه فعالیت دارند. جشنواره‌ها می‌توانند با بنیاد مکاتبه کنند و بعد از بررسی‌های کارگروه‌های ما، نفرات برتر جشنواره به عنوان برگزیده بنیاد می‌شوند. من اینجا این قول را می‌دهم که در چند روز آینده مکاتبه‌ای با وزارت ارشاد خواهیم کرد تا جشنواره مطبوعات را زیرنظر خود داشته باشیم و برگزیدگان را به بنیاد بیاوریم.

در ادامه این مراسم، پوستر چهاردهمین همایش ملی نخبگان رونمایی شد.

سید محمدعلی بلادی فرد طراح، درباره پوستر این رویداد گفت: در این پوستر، قلم به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادها درنظر گرفته شده است و به چراغی متصل شده که نمادی از صاحب ایده و تفکر است. به دلیل پویاتر شدن و سرزندگی به تعدادی گل وصل می‌شود و به منظور نشان دادن کاربردی بودن آن، برخی از گل‌ها به چرخ‌دنده تبدیل شده‌اند.

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 173257
کلمات کلیدی
مدیر قزوین
خبرنگار

مدیر قزوین

تصاویر